Haridusminister Kristina Kallas allkirjastas täna määruse, millega võrdsustatakse alates 2024. aastast kastiratta omamine Tallinna Ülikooli linnakorralduse eriala magistrikraadiga. Sisuliselt saavad muudatusega kõikidest kastiratta omanikest ametlikult liikuvuseksperdid.
Minister Kallase sõnul sellega mingeid sisulisi muudatusi ei kaasne. „Tegelikult me kaasajastame seadusandlust ju reaalsele elule vastavaks. Kuna kõik kastirataste omanikud võtavad niigi igal pool liikuvusekspertidena sõna, anname nüüd nende enesemääramisele lihtsalt seadusliku aluse,“ põhjendas Kallas.
„Kui paralleele tõmmata, siis on see kastirataste omanikele umbes sama oluline samm, nagu abieluvõrdsuse kehtestamine LGBTQIA+ kogukonnale. Ja meie tegime ära!“ lisas haridusminister uhkelt.
Kastirataste plahvatuslik kasv
Kastirataste soetamine on viimastel aastatel olnud tugevas tõusutrendis. Statistikaameti juhtivanalüütiku Ahti Vahi sõnul on see eriti populaarne 30. ja 40. eluaastates heal järjel meeste seas. „Huvitav on aga see,“ lisas Vaht, „et mida rohkem on kastirataste omanikke, seda rohkem on juurde tekkinud liikuvuseksperte.“
„Korrelatsioon on hämmastav, peaaegu üks-ühele,“ näitas statistik Vaht õhinal graafikuid.
„Iga uue kastiratta omaniku lisandumisega lisandub ka inimene, kes peab end liikuvuseksperdiks. Erakordne! Ja kindlasti mitte juhuslik,“ lausus ta.
Kastiratta omanik ja iduettevõtte töötaja Veiko-Martin (43), kes elab Tallinnas Kalamaja linnaosas, peab liikuvust Tallinnas kõige olulisemaks teemaks üldse maamunal:
„Pärast kastiratta lenksu taha istumist ma enam muust ei mõtlegi kui liikuvusest. Kuidas teha kastirattaga liikumine mugavamaks? Miks juba kõik teised inimesed ka kastirattaga ei sõida? Kuidas investeerida 230 miljonit eurot maksumaksja raha nii, et kastirattaga jõuaks kaks minutit kiiremini tööle? Kuidas keelata ära kõik autod?“ hakkas Veiko-Martin järjest oma peas olevaid mõtteid ette vuristama.
„Olengi nendel teemadel kirjutanud kümneid arvamusartikleid ja käinud kogukonna aruteludel esinemas, aga mõtteid lõplikult ikka peast välja ei saa. Lihtsalt enam muule ei mõtle,“ ütles kahe lapse isa Veiko-Martin, paludes tungivalt end artiklis nimetada ekslusiivselt liikuvuseksperdiks.
Ametlikult saab teda liikuvuseksperdiks nimetada siiski alates 2024. aastast, kui uus määrus jõustub ja Veiko-Martinile omistatakse Tallinna Ülikooli linnakorralduse eriala magistridiplom. Küsimusele, kuidas ta suhtub sellesse, et saab diplomi ilma hetkegi ülikoolis viibimata, vastas Veiko-Martin järgmist:
„Ei ole vaja õppida mitu aastat ülikoolis selleks, et mõista: auto – halb, kastiratas – hea. See pole ju nii raske!“
Aga kuidas peaksid liikuma need inimesed, kes elavad maal?
Sellele küsimusele vastates oli tulevane diplomeeritud liikuvusekspert ebalev: „Maal? Mis mõttes – elab maal? Nagu seal, kus on lehmad ja kanad ja sellised vä? Ja elab seal? Vabandage, ma ei mõista… See on vist trikiga küsimus, aga ma arvan, et õige vastus on, et kastirattaga! Panen vastuse lukku!“
Ostad taro kaardid, saad sünoptikuks
Tulevase liikuvuseksperdi teadmiste puudusi kaitses sotsiaalkaitseminister Signe Riisalo, kelle sõnul ei peagi Veiko-Martin maaelu kohta midagi teadma:
„Temast saab ju linnakorralduse eriala vilistlane, mitte mingi maaelu-ma-ei-tea-misasi… mingi mats!“ Riisalo sõnul ei peatu inimeste enesemääramise õiguste laiendamine liikuvusekspertidega: „Järgmisena tuleks ära lahendada taro kaartide omanike enesemääramise küsimus!“
„See puudutab eelkõige keskealisi naisi, kes on pärast taro kaartide soetamist hakanud pidama end ennustajaks või nõiaks või muuks taoliseks maagiks. Enamasti muidugi ennustajaks. Selliste naiste arv kasvab plahvatuslikult, kuid nende õiguslik staatus on lahendamata,“ selgitas sotsiaalkaitseminister Riisalo.
Eelnõu väljatöötamine juba käib ning eelnõu seletuskirja esialgse versiooni kohaselt antakse kõigile taro kaardid soetanud inimestele magistrikraad Tartu Ülikooli meteoroloogia erialalt, et nad oleksid ekspertiisi poolest võrdsel tasemel sünoptikutega ehk ilmaennustajatega.
„Ennustaja või ilmaennustaja – tomeito-tomaato, no umbes sama teeb välja. Praegustest erialadest paremat valida polnud!“ rehmas Riisalo lõpetuseks käega.
Kastiratta seadusloome muudatustega tutvus reporter Mati Saar.
Lugejakiri.ee meeldib? No siis kliki siia ja toeta Eesti kõige usaldusväärsema ja tõsiseltvõetavama uudisteallika ilmumist!
Naljanina
26. okt. 2023 - 21:12Ja kastiratta kastis olijad tuleb määrusega määrata kastiekspertideks. 😁
Eestlane
26. okt. 2023 - 21:37Kas määrus on tuletatud sõnast määgima?
Minu Oma Nimi
9. nov. 2023 - 22:57Tegelikult tuleb sõna “liikuvusekspert” sõnast “liim”.