ALANDAV! Kõik Eesti suuremad poeketid on juba aastaid mõjutanud eestlasi psühholoogiliselt, sundides kõiki kliente poe ees tänulikult kummarduma. Nüüd on nende seni hästi varjatud saladus viimaks ometi avalik!
Meie uuriv toimetus jõudis sellele väga häirivale ja alandavale saladusele jälile sellel suvel, kui uurisime tegelikult iseteeninduskassade mõju lampjalgsusele. Selle loo uurimise käigus avastasime aga veelgi suurema loo, mille ilmumist Eesti Kaupmeeste Liit püüdis tänaseni kohtu abiga takistada.
Kaupluste kilekotid on paigutatud äärmiselt strateegiliselt
Iga eestlane käib vähemalt korra nädalas toidupoes sisseoste tegemas. Ostud laotakse korvi ning liigutakse kassa juurde. Oma ostud laotakse kassalindile ning müüja hakkab neid kassast läbi lööma.
Kuid enne maksmist tehakse veel üks liigutus, mida iga ostja teeb sellele kordagi isegi mõtlemata – ta kummardub poe kassa ees, et võtta kuskilt leti alt põranda lähedalt kilekott.
Coopis saavad inimesed ise valida, kui sügava kummarduse nad teevad.
Uuriva eksperimendi käigus külastasime kõikide suuremate suuremate kauplusekettide poode ning avastasime ehmatusega, et sama skeem kordub absoluutselt igas poes: ostud korvi, korviga kassasse, ostud lindile, sügav kummardus poe ees, maksmine, asjad kotti ning lahkumine poest.
Poekettide juhid ja Kaupmeeste Liit vaikivad ühtse rindena
Pöördusime koheselt kõikide poekettide juhtide ning omanike poole ja küsisime kommentaari ka Eesit Kaupmeeste Liidult, mis on poekettide katusorganisatsioon Eestis. Mitte ükski poekett ega liit ei olnud valmis meile üles tunnistama aastatepikkust eestlastega manipuleerimist.
Maximas peab eriti pikalt kummarduma, sest kilekotid on kõvasti kinni omavahel ja see teeb kummarduse aja pikemaks ja vahel ka korduvaks.
Toome siinkohal ära poodidest ja liidust tulnud ametlikud vastused, mis oodatult on täielik häma ja jälgede segamine:
„Te olete seal täitsa ära keeranud või? Mis juttu te ajate? Kilekotid on kassade juures, et neid oleks mugav kätte saada sealt,“ ütles Rimi esindaja.
„Kilekottide strateegiline paigutus on välja töötatud poe- ning tootepaigutuse strateegi poolt, kelle eesmärk on tagada poe sujuv ja vigadeta töö. Otsida siit mingit kaugemaleulatuvat vandenõud oleks lihtsalt lapsik!“ märkis Prisma esindaja.
„On äärmiselt häiriv, et niivõrd lugupeetud ja austusväärt väljaanne nagu Lugejakiri on võtnud mingisuguse veidra vandenõuteooriate ja ulme valdkonda kuuluva teema ja püüab sellest nüüd skandaali üles puhuda. Kinnitame teile, et siin taga ei ole mittemingisugust kartellikokkulepet ega poekettide püüdu panna inimesi enda ees tänutäheks kummarduma,“ kirjutas Eesti Kaupmeeste Liit oma vastuses meile.
Selver ootab oma klientidelt erilist tänulikkust, sest kummardus tuleb teha põrandani.
Tõde tuleb siiski päevavalgele
Loomulikult ei jätnud me uurimist pooleli kui olime põrganud selle ringkaitse telliskiviseina vastu.
Lõpuks õnnestus meil rääkima sundida ühe suure ja tuntud poeketi omanik, kes eravestluses tunnistas üles šokeeriva tõe. „Jah, kilekotid ongi paigutatud nii, et inimene mitte ainult ei tooks oma raha poodidele, vaid ka tänaks poode selle võimaluse eest, et nad said just seal oma ostud sooritada,“ rääkis tundmatuks jääda soovinud poeketi omanik.
Rimis saad vajadusel kaks korda kummarduda – kui ühel pool on kilekotid otsas, siis keerad teise kassa poole ja kummardud uuesti.
„Eestlasele meeldib mõelda, et nad on uhke rahvus. Aga kui sa end tühja koha pealt uhkeks pead, siis muutud sa üsna ruttu ka upsakaks ja ülbeks. Niisiis sai välja mõeldud psühholoogiline nipp, kuidas igat poes käivat eestlast mõjutada alateadlikult käituma nii, et ta lisaks raha toomisele poodi tunneks ka sügavat tänulikkust selle võimaluse ees ning väljendaks seda ka füüsiliselt ehk siis sügava kummardusega,“ paljastas poeomanik.
„Kes ütles, et eestlane on usuleige, poodides kummardatakse küll nii et tolmab. See peaks igat eestlast õpetama olema tänulik selle eest, mis tal on ja mida ta osta saab. Ja on õpetanud tegelikult juba aastaid,“ märkis ta. “Järgmine kord poes kilekotti võttes siis teate, miks te seda liigutust tegema peate!”
Kummardamisest ei pääse ka Prisma iseteeninduskassades, kus tuleb teha Jaapani stiilis kergem kummardus poe ees.
„Kõige vähem sallime me muidugi neid, kes ise oma poekotiga poodi tulevad. Nendega on lugu keerulisem ja hetkel töötamegi välja lahendust, et ka nemad sundida üles näitama rohkem tänulikkust,“ lisas mees.
Hea lugeja – kui vihane oled nüüd sina, kui said teada, et just sind on aastaid lollitatud ja sunnitud poekettide ees sügavalt ja tänulikult kummardama? Anna loo all kommentaarides oma suurest vihast teada!
Ulf D. Mortum
29. nov. 2018 - 15:24Mina olen nii kuradi nahaalne, et käin poes seljakotiga. Ei mingit kummardamist.
muutus
29. nov. 2018 - 16:13Mina teen tavaliselt kummardusi tühjale letile- Tartu vaimule.
Heikko
29. nov. 2018 - 16:27Pole selle nurga alt asja isegi juurelnud, aga mingi hetk tekitas meeletut stressi kui keegi tarkpea mõtles, kilekotid võiksid erisuurusega olla. Agoonia oli meeletu, sest enamus kauplustes puudub kotiriiulis monklik kord. Tõsi on, et kulukas riidest kott on eristatav, aga ühtemoodi punaste kilekottide vahel oli võimatu vahet teha. Tänaseks on vist see ” maailma päästmise” hullus möödanik kõik plastikaatkandevahendid jälle ühe suurusega. Kummaeduse pikkus on puhtalt kliendi näpuosavuses kinni, et kui väle sa oled ja endale vajaliku koguse sellest hunnikust eraldad.
Suuresplaanis pean nõustuma, et sellist lömitamist ei tohiks eksisteerida ja need praktilised abivahendid võiksid hoopis rippuda näiteks orbiti ja snickersi koha peal.
kärolin
29. nov. 2018 - 19:25No nii lolli teooriat pole enne lugenud👍🏻😄
Karin
29. nov. 2018 - 21:20Pole kunagi tundnud, et ma kellegi ees poes kummardaks. Eks kui pole millestki kirjutada, võib ju sellise teema ka välja võluda. Aga ma käin oma kotiga poes, nii jääb üldse kummardamine minu poolt ära 🙂 Ja kui ka vahest unustan, on mul oma selja pärast parem kükitada 🙂
Tavaline Eesti mees.
29. nov. 2018 - 22:48Mina ei kummarda mitte kunagi mitte kedagi aga arvan,et au olgu jumalal kõrges.Mis puutub sellisesse kummardus teemasse siis õnneks varsti saabub Eestisse uus poekett Lidl.Seal pole nii väär uskumusi ja ahneid kaupmehi kah mitte.
Putsi käi
29. nov. 2018 - 23:00Ausalt mis teil viga on värdjad
Sven
30. nov. 2018 - 00:10Kuidas lapsed ja ratastooliga liikujad kummardama saada?
Juss
30. nov. 2018 - 00:26Nii alandav mõtlemine, eestlane ajyd ikka ära nu… Külmaga, siis terves maailmas on selline mure mitte eestis 😂soomes ka võtan letialt kotti aga ei ava ise, avab müüja, aga keegi keels sel debiilse ajuhälvaril kummsrtada, ära mine poodi kus pead kummardama, või mine poodi oma kotrigs seljakott, kilekott taskus,, mul on tõesti häbi olla eestlane, õnneks nüüd mitu aastat soomes elanud eesti ei igatse pole tahtmist minnagi, sealsed inimesed on liigagi debiilse mõtlemisega, plaan soetada soome kodakontsus 🙂
Jünger
30. nov. 2018 - 10:30Naised saunas rääkisid, et poodide sissepääsu juurde pidavat mingi läbipaistev kõrgendus tulema, et inimesed pikali kukuks.Siis näitavad ostjad veel suuremat alandlikkust ja suudlevad esmalt poe põrandat. Pärast ostja tänab poodnikku ostuvõimaluse eest ja kummardavad kilekottide juures.
lugejakiri
30. nov. 2018 - 10:37See paistab küll poekettide siseinfo olevat!
max
30. nov. 2018 - 20:30Mis järgmiseks ,Äkki osal rahvalliialt aega tegelda tänapäevase nõiajahiga,Mitu korda pidid arvuti ees kummardama et lugu sünniks?
Ann
2. dets. 2018 - 01:401 asi veel – nimelt kehvemad ostlejad peavad kummardama ka riiulite juures, sest soodsamad kaubad on pandud madalamatele riiulitele, mõned suisa põranda tasapinda. Samuti sildid kus kauba nimetus ja hind, kusjuures alumiste riiulite juures peab lausa kõhuli minema, muidu ei ole võimalik silti lugeda.
Marko
4. dets. 2018 - 18:30Tee olete ikka haiged! Kummardus kellegi ees on mõtteline tegevus..ma ei tea, et keegi sellepeale poes mõtleks..peale selle loo toimetaja